از «زخم مدینه» تا زخمی بردل؛

سلایق شخصی در تقابل با هنر ارزشی/«زخم مدینه»قربانی سیاست های اقتصاد محور

بابایی منفعت گرایی و دنبال سود اقتصادی بودن را، آفت هنر تئاتر عنوان کرد و ادامه داد: مسئولان ترجیح می دهند از کارهایی که بازده اقتصادی خوبی دارد حمایت کنند و توجهی به محتوای آن نخواهند کرد.

بازیگر و کارگردان باسابقه و متعهد تئاتر اصفهان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی هنرما، با اشاره به تعطیلی تئاتر «زخم مدینه» که به موضوع شهادت حضرت زهرا سلام ا… علیها می پرداخت گفت: با تعدادی از دانشجویان دانشگاه هنر این کار را شروع کردیم؛  در ابتدا ارگانها و مسئولان مکانی را برای تمرین در اختیار ما قرار نمی دادند تا اینکه با رایزنی برخی دوستان در شبستان قدیمی مسجد مصلی مکانی را برای تمرین در اختیارمان قرار دادند.
اسد ا… بابایی اظهار کرد: با توجه به اینکه مسئولان مربوطه مایل بودند در این ایام برنامه ویژه ای اجرا شود بنابراین اثر «زخم مدینه» را شروع به تمرین کردیم.
وی تصریح کرد: اجرای تئاتر، قانون خودش را دارد و ما هم به منظور اینکه هیچ شائبه ای در کار پیش نیاید اثر را برای ممیزی به شورای نمایش اداره کل ارشاد فرستادیم و از آنجا هم برای کار مجوز مربوطه اخذ شد.


این جانباز دوران دفاع مقدس اضافه کرد: شورای نمایش تنها به صحنه تشییع با تابوت واکنش نشان داد و بیان کردند این صحنه ناخوشایندی را به نمایش می گذارد که آن را هم برای تامین نظر مسئولان حذف و صحنه ی پنج فرشته را جایگزین آن کردیم.
اسد ا… بابایی به قوانین اضافه و دست و پاگیر شهرداری هم اشاره کرد و گفت: در این بین ناگاه شهرداری اعلام کرد اگر شهرداری مناطق، کاری را خواستند حمایت کنند گروه تخصصی تالار هنر هم باید روی این کار نظر دهند تا اجازه اجرا داشته باشید.
کارگردان زخم مدینه به مانع تراشی های ایجاد شده توسط مسئولان تالار هنر و شهرداری دراجرای این اثر اشاره کرد و ادامه داد: وسایل اضافه را در اتاق گریم ما قرار می دادند و حتی با درخواست ما برای تغییر محل یک پیانو هم مخالفت کردند.
وی به سنگ اندازی های صورت گرفته در مساله نور سالن هم اشاره کرد و گفت: سالن تعداد سه پروژکتور داشت در حالی که نیاز ما۲۸ پروژکتور بود بنابراین درخواست دادیم که تعداد مورد نیاز نصب شود ولی غیر از اینکه اعلام کردند امکان تهیه نیست با اعلام آمادگی ما برای اجاره و نصب هم مخالفت کردند و گفتند اجازه نصب پروژکتور اضافه را ندارید.
بابایی تصریح کرد به دلیل کوچک بودن سالن مجبور به حذف خیلی از دکورهای کار شدیم و در آخر قرار شد روز جمعه کار را شروع کنیم، اما زمانی که به سالن مراجعه کردیم درب بسته بود. طی تماس با مسئول مربوطه، وی گفت مدیر تالار هنر اعلام کرده ما هیچ حمایتی از این تئاتر نخواهیم داشت و حتی آرم تالار را هم زیر پوسترهای نمایش نخواهیم زد. در حالی که از ابتدا در جریان کار بودند و کوچکترین حرفی در مخالفت با این کار نزدنند.
این جانباز جنگ تحمیلی با بیان اینکه زخم مدینه یک  روضه نامه است گفت: این نمایش از دوران جنگ تحمیلی شروع می شود، ولی آقایان اعلام کردند چرا باید شهادت را به تصویر بکشید و یا اینکه در جایی گفتند چرا هنوز هم می خواهید جنگ را برای مردم بازگو کنید؟؟
وی مذاکرات خود با شهرداری شاهین شهر برای سالن کوچک آن مجموعه را هم عنوان کرد و افزود: آنها هم گفتند وسایل را می توانید بیاورید و بعد ببرید که خود فرصت تمرین را از ما می گرفت.
بابایی منفعت گرایی و دنبال سود اقتصادی بودن را، آفت هنر تئاتر عنوان کرد و ادامه داد: مسئولان ترجیح می دهند از کارهایی که بازده اقتصادی خوبی دارد حمایت کنند و توجهی به محتوای آن نخواهند کرد.
وی افزود: سالن ارشاد هم تالار فرشچیان بوده که آن هم در اختیار بخش خصوصی است  و برای تمرین هزینه های یادی از هنرمندان طلب می کنند.
کارگردان زخم مدینه بزرگترین سد بین راه را تفکر مسئولان تالار هنر و همچنین سلیقه هنرمند متعهد در مقابل آنها دانست و بیان کرد: سابقه رد کردن آثار مذهبی و ارزشی وجود دارد همان طور که قبلا آثاری در مورد ائمه دیگر رد شده این هم رد کردند چرا که می خواهند نام جنگ تحمیلی و اعتقادات را از بین ببرند تا کسی در این بین به آنها نپردازد.
وی عنوان کرد کلیه نیازهای این نمایش از هزینه شخصی و طی مدت دو ماه وقت شبانه روزی  تامین شد.و با توجه به سلیقه مردم که هنوز هم از آثار ارزشی استقبال می کنند. فیلمنامه تهیه شد. ولی سیاست گذاری های غلط و دخیل کردن سلایق شخصی در هنر کار را به تعطیلی کشاند.

انتهای پیام/

Go to TOP