کارگردان تئاتر:

پایتخت، اصفهان را با تئاتر سخیف و روحوضی می‌شناسد/ پستچی پابلو نرودا بر روی صحنه تالار هنر

کارگردانی نمایش پستچی پابلو نرودا گفت: هنوز شاهد هستیم تئاترهای چهارباغی و بلواری در اصفهان رونق دارد و هم چنان در پایتخت، اصفهان را به عنوان یک شهر با تئاتر سخیف، روحوضی و سطح پایین می‌شناسند در حالی که تئاتر ریشه‌های وسیعی در اصفهان دارد.

به گزارش هنرما، رادمهر کشانی ضمن بیان توضیحی در مورد تئاتر «پستچی» پابلو نرودا اظهار کرد: این یک اثر عاشقانه سیاسی است و از جمله نمایش‌هایی است که به خاطر ویژگی‌هایی که دارد مخاطب عام و خاص را با خود همراه می‌کند.

وی افزود: به دنبال پرداختن به زندگی پابلو نرودا شاعر بزرگ شیلیایی بودیم که برای خیلی از افراد ناشناخته است در حالی که در زمان خود تأثیر بسزایی داشته است،که نمود آن را در همین نمایش شاهد هستیم.

 

کارگردانی نمایش پستچی خاطر نشان کرد: هر زمانی که قرار است یک نمایش خارجی کار شود اهمیت زیادی دارد که فضای نمایش فضایی نزدیک به عصر معاصر ما را داشته باشد؛ در این نمایش شاهد هستیم که هنر چه تأثیری بر آدم‌های یک جامعه دارد.

وی عنوان کرد: در این نمایش می‌بینیم وقتی یک پستچی که عضو عامه یک جامعه است و در یک جزیره دور افتاده با مردمانی بی‌سواد زندگی می‌کند با شعرهای پابلو نرودا آشنا شده و تحت تأثیر قرار می‌گیرد و این موضوع نه تنها در زندگی شخصی بلکه در زندگی همه آدم‌های جزیره تأثیر می‌گذارد.

کشانی عنوان کرد: در بعد دیگر این نمایش نشان داده می‌شود که پابلو نرودا با همه محبوبیت و با وجود اینکه عضو اصلی یک حزب است زمانی که پیشنهاد کاندیداتوری ریاست جمهوری را دریافت می‌کند، آن را قبول نمی‌کند چرا که خود را برای مردم می‌داند و نمی‌خواهد از ارتباطی که مردم به واسطه هنر وی با او دارند سو استفاده سیاسی کند.

وی با اشاره به داستان نمایش بیان کرد: نکات ریز زیادی در این داستان نهفته است که می‌توانیم در زندگی اجتماعی به عنوان سرمشق قرار دهیم؛ طنز ظریفی که در شخصیت‌ها وجود دارد نکته حائز اهمیت این داستان است و مخاطب را وادار به همزادپنداری می‌کند.

کارگردانی نمایش پستچی اذعان داشت: نکته حائز اهمیت برای من به عنوان کارگردان تأثیر هنر بر یک جامعه است، این نمایش دارای دیدگاه‌های بسیاری است اما با توجه به اینکه ما در اصفهانی زندگی می‌کنیم که مسؤولان بهایی برای هنر قائل نیستند؛ هنوز شاهد هستیم تئاترهای چهارباغی و بلواری در اصفهان رونق دارد و هم چنان در پایتخت، اصفهان را به عنوان یک شهر با تئاتر سخیف، روحوضی و سطح پایین می‌شناسند در حالی که تئاتر ریشه‌های وسیعی در اصفهان دارد، به همین دلیل ما در این نمایش به دنبال این هستیم تا نشان دهیم وقتی هنر به معنای واقعی پیاده شود می‌تواند یک جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: همه مسؤولان باید از این نمایش الهام بگیرند که اگر به هنرمند به معنای واقعی بها داده شود و هنر اصیل را رواج دهند می‌تواند یک جامعه درست و اصولی را پرورش دهد.

کشانی گفت: در شاخه‌ای از ادبیات چیزی با عنوان ادبیات نمایشی وجود دارد که تئاتر ما در این قسمت خیلی خوب عمل نکرده است؛ می‌بینیم که دیالوگ‌نویسی در ایران یا خیلی سخیف است یا آن‌قدر از آن طرف بام افتاده که اصلاً متوجه لغاتش نمی‌شوید اما در نمایش پستچی این نکته رعایت شده است چرا که هم ترجمه درستی از نمایش‌نامه انجام شده است و هم مردم را با بخش‌هایی از ادبیاتی که در زندگی روزمره از آن استفاده می‌کنند و از آن خبر ندارند مثل استعاره آشنا می‌کند.

این نمایش هر شب ساعت ۲۰ تا ۵ اردیبهشت در تالار هنر بر روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام

Go to TOP