یک کاریکاتوریست مشهور در گفت و گو با هنر ما:

طراحان ایرانی ضعیف و غیر منطقی عمل کرده اند/ نقدی بر جایگاه هنر ایرانی در تولید اجناس داخلی

باز هم حال و هوای مهرماه شهر را به تسخیر کشیده است و خانواده ها برای خرید لوازم مدرسه دانش آموزان به خیابان ها آمده اند. برخی از خانواده ها ترجیح می دهند از کالاها و ابزار ایرانی استفاده کنند در این میان خانواده هایی هم هستند که به دلیل پیروی از مد می خواهند به اصطلاح خودشان به روز باشند و از لوازم غربی استفاده کنند؛ اما برای ترغیب خانواده ها برای خرید لوازم ایرانی چه باید کرد.

به گزارش خبرنگار هنرما؛ باز هم حال و هوای مهرماه شهر را به تسخیر کشیده است و خانواده ها برای خرید لوازم مدرسه دانش آموزان به خیابان ها آمده اند. برخی از خانواده ها ترجیح می دهند از کالاها و ابزار ایرانی استفاده کنند در این میان خانواده هایی هم هستند که به دلیل پیروی از مد می خواهند به اصطلاح خودشان به روز باشند و از لوازم غربی استفاده کنند؛ اما برای ترغیب خانواده ها برای خرید لوازم ایرانی چه باید کرد. این موضوعی است که دغدغه بسیاری از اقتصاد دانان و جامعه شناسان است  و در این میان هنرمندان از افرادی هستند که می توانند بر روی این موضوع دقت نظر نظر بیشتری داشته باشند و با ارائه طرح های هنری زیبا خانواده ها را برای خرید لوازم ایرانی ترغیب کنند.
مریم دانش آموز کلاس چهارم است که به همراه خانواده هایش به یکی از مغازه های فروش لوازم التحریر آمده است. او می گوید: جذابیت و زیبایی لوازم التحریر برای من از اهمیت خاصی برخوردار است. دوست دارم وسایل جدید با رنگ های روشن بخرم. شاید تا حدی هم قیمت برای من مهم نباشد اما نوع و رنگ و لعاب برایم مهم است.
علی دانش آموز سال دهم است. او می گوید: اغلب دانش آموزان به یکدیگر نگاه می کنند که چه کسی چه لوازمی و از چه نوع و مدلی دارد. هر کسی هم نتواند مانند بقیه باشد انگار از دیگران عقب افتاده است. ما بعضی اوقات حتی پول قرض می کنیم تا بتوانیم مانند بچه ها لباس بپوشیم و مانند آنها لوازم التحریر بخریم حتی اگر قیمت بالایی داشته باشیم البته من قبول دارم که این کار خوب نیست چون تقلید کورکورانه است و کسی که تقلید می کند باعث می شود که این کار برایش عادت شود و به آن اعتیاد پیدا کند. یکی از دوستانم می گفت: من چند جفت کفش دارم من بلا استفاده است اما هر موقع دوستانم به من بگویند مدل دیگری آمده است با آنها همراه می شوم. این موضوع بیشتر در لوازم التحریر به چشم می خورد. دوستان من که کارتون های غربی را مشاهده می کنند دلشان می خواهد که کیف و کفش و لباسشان شبیه شخصیت های کارتونی و سریال های غربی باشد که کم و بیش در بازار وجود دارد. چه خوب بود که طراحان ایرانی، طرح هایی از شخصیت ها و قهرمانان ایرانی می زدند.
حامد بذر افکن کاریکاتوریست مشهور اصفهانی در گفت و گویی که با هنرما داشته ات از این موضوع سخن می گوید. به اعتقاد او بهترین کاری که هنرمندان غربی انجام داده اند این بوده است که که المان ها و شخصیت های جذاب کارتونی را مدل کرده اند و بر روی لوازم التحریرها و پوشاک و کیف ها زده اند.
به بیان بذر افکن، توجه به خواسته ها و علایق کودکان و نوجوانان، اولویت آنها در موضوعاتی است  که غربی ها به طراحی کشیده اند. آنها از انیمیشن ها و داستان ها ایده گرفته اند تا طرحی جذاب و مخاطب پسند خلق کنند.
این کاریکاتوریست مشهور اصفهانی در بخشی دیگر از سخنانش درباره این موضوع سخن می گوید که طراحان غربی از چهره ها و شخصیت هایی برای لوازم استفاده می کنند که جوان ها با آنها در خیال خود زندگی می کنند. و اگر این چهره ها بر روی لباس و کیف کودکان و نوجوانان به تصور کشیده شود آنها بیشتر با این شخصیت ها ارتباط برقرار می کنند و به نوعی برای آنها زنده و پویا هستند.
بذر افکن با بیان اینکه لوازمی که در آن شخصیت های غربی وجود دارد از استقبال بیشتری برای خرید برخوردارند؛ بیان می کند: متاسفانه طراحان ایرانی برای ایجاد طرح های زیبا ضعیف و غیر منطقی عمل کرده اند. اصلا ما در قبال غربی ها هیچ کاری در این زمینه انجام نداده ایم. کمپانی نداریم. بنابراین مخاطبان از لوازم خارجی استقبال بیشتری می کنند.
به گفته او، این کار غربی ها یک پروسه ۱۲۰ ساله است و کمپانی های بزرگی که در هالیوود انیمیشن سازی می کنند وسایلی طراحی کرده اند که مخاطب پسند است و به همین دلیل از فروش زیادی برخوردار است.
به اعتقاد بذر افکن باید روانشناسان و جامعه شناسان به همراه هنرمندان وارد عمل شوند تا طرح های ایرانی بر روی کالای ایرانی حک شود.
این کاریکاتوریست اصفهانی با بیان اینکه این کار زمان بر است و باید بر اساس نیازسنجی مردم انجام شود، تصریح می کند: هر کاری متخصص لازم دارد مانند ساختمانی که اگر بر اساس تخصص و درایت ساخته نشود از پی خراب می شود.
بذر افکن اضافه کرد: ایده های جامعه شناسان و روان شناسان باید در قالب طرح های زیبا و جذاب زده شود تا مخاطب پسند باشد و کودک و نوجوان امروزی دیگر به دنبال وسایلی که از طراحی چهره ها و شخصیت های غربی در آن استفاده شده است، نرود.
به گفته این کاریکاتوریست چیره دست، کارتونیست ها از جمله افرادی هستند که می توانند در این زمینه وارد عمل شوند و بر اساس ذائقه مردم اثری را خلق کنند.

Go to TOP