در گفت و گو با کارشناس رسانه مطرح شد؛

تبلیغات غیر واقعی در رسانه ملی

حکایت تبلیغات در برنامه های تلویزیون شده است حکایت مرغ های تشنه ای که فقط تصویر آب می‌بینند.

به گزارش هنرما، تبلیغ کالاها با خانه های آنچنانی و افرادی بور و زاغ. دخترها و پسرها شیک پوش با مدل های اروپایی. امکانات و وسایل مدرن. اینها شده است تم برنامه های تبلیغی تلویزیون و انگار یادمان رفته است که ما ایرانی ها شرقی هستیم و چرا باید مدل های اروپایی بشود الگوهای ما. در این تبلیغات حتی از مردان و زنانی استفاده می شود که چشمانی روشن دارند در حالی که ما شرقی هستیم و تیرگی چشم ها در ما مشهود است. این تبلیغات موضوعی به جز ترویج مد و مدگرایی نیست.
زنانی با لباس های سفید بلند و شال های رنگی در دشتی رها با کودکان و همسر خانواده در کنار هم نشسته اند و کالای تبلیغی را به هم نشان می دهند و با خنده های پی در پی تصویرشان به هم مماس می شود. حالا از میان همه ایرانی ها چند درصد در این خانه های مجلل و با این امکانات زندگی می کنند که باید آنها را به تبلیغ کشید. شاید از میان همه خانواده های ایرانی تنها ده درصد چنین وضعیتی دارند و رسانه ملی در کمال خونسردی توجه به این ده درصد را نشانه گرفته است و یادش رفته است که ۹۰ درصد خانواده ها ارز این امکانات بی بهره هستند.
رسانه ملی که خوراکش را از مردم فراهم می کند باید مثل برای مردمی کار کند که بخش عظیمی از جامعه را تشکیل می دهند. این رسانه چرا تبلیغات تولیدی خود را با خانه های کوچک و انسان های ساده نشان نمی دهد. چرا همه تبلیغات تلویزیونی باید بر اساس آخرین مدل ها و مدها باشد مگر همه انسان ها در خانه های آنچنانی زندگی می کنند و لباس و خوراکشان آنچنانی است. چه بسیار از کودکانی که با دیدن تبلیغات تلویزیونی به پدر و مادر خرده می گیرند که باید آنچه در تلویزیون نمایش داده می شود را برایش فراهم کنند و همین موضوع تنش در خانواده ها را به وجود می آورد و روز به روز بر پرونده هایی قضایی در خانواده ها افزوده می شود.
سید محمد حسین منتظر القائم کارشناس ارشد رسانه در این باره می گوید: تبلیغات تلویزنی غیر واقعی است در حالی که وظیفه رسانه ملی نشان دادن واقعیت هاست.
او با بیان اینکه رسانه ملی باید الگویی سالم برای مردم باشد، تصریح کرد: برخی از مردم از رسانه ملی الگوگیری می کنند اما با دیدن تبلیغاتف فیلم ها و سریال هایی که در آن بزرگنمایی شده است نمی توان از آن الگو گرفت و مردم در این صورت نسبت به رسانه ملی بی اعتماد می شوند.
منتظر القائم با اشاره به نقش رسانه ها در تقویت اعتماد مردم گفت: در حال حاضر رسانه ها برای جلب اعتماد مردم حرف اول را می زنند و اگر موضوعی را بیان کنند که خلاف واقعه باشد نسبت به آن بی اعتماد می شوند.

Go to TOP