از سومین جشنواره تلویزیونی جام جم چه خبر؛

جشنواره هایی با طعم رنگ و لعاب

جشنواره های تلویزیونی دمیدن خون در رگ های تولید است. این مطلبی است که مهدی فرجی مدیر اسبق شبکه یک سیما و دبیر چند جشنواره پیشین جام جم به فارس گفته است. اما این رگ ها باید با هوای تازه به حیات ادامه دهند.

به گزارش هنرما؛ سید محمد حسین منتظر القائم: اینکه جشنواره ای در تلویزیون برگزار شود به صرف پر کردن برنامه ها ملاک نیست باید جشنواره ها با اهداف عالی و پر محتوا باشند.
به نظر می رسد برخی از جشنواره های تلویزیونی برای اینکه اوقات مردم را پر کند به روی آنتن می رود اما همان معدود مخاطبی که این برنامه ها را می بینند به آنچه مطلوبشان است نمی رسند و علاقه دارند که برنامه ها با محتوای جذاب تری برگزار شود.
با وجود هزاران کانال ماهواره ای و فضای مجازی که این روزها مخاطبان را به خود مجذوب کرده است صدا و سیما باید قدری پا را فراتر بگذارد و یک سر و گردن از رسانه های دیگر بالاتر باشد که متاسفانه اینگونه نیست.
وجود هیجان و نشاط های کاذب کاری از پیش نمی برد آنچه که باید به نمایش گذاشته شود برنامه های شاد هدفمند است. موضوعی که همه مردم این روزها و با مشغله های ریز و درشت کاری به آن نیاز دارند.
اما در این میان باید هزینه برنامه ها را هم در نظر گرفت. هزینه های هنگفتی که به گلوی برنامه ها ریخته می شود و گاهی بی کش و پیمان است هر چند که برخی از جشنواره های تلویزیونی اسپانسر دارند و هزینه هایشان اینگونه تامین می شود اما باز هم باید به این موضوع توجه کرد.
به اعتقاد فرجی، دبیر سومین جشنواره تلویزیونی، جشنواره اول تنها یک دورهمی میان هنرمندان و برنامه سازان بود و در دوره های بعد این جشنواره رقابتی شد. چرا که در سال های بعد آثار معنوی انتخاب بهترین های تلویزیون بر کار منتخبین مشخص شد. برندگان در طول سال مسلما برای تولید کارهای بهتر با دستمزدهای بالاتر دعوت شدند. همین مزایای مادی و معنوی جشنواره باعث می شود تا بسیاری آن را اتفاقی خوب در تلویزیون قلمداد کنند.
از مدیر اسبق شبکه یک سیما پرسیدم در سینما عده‌ای تنها به دنبال تولید فیلم جشنواره‌ای هستند آیا با برگزاری سالانه جشنواره جام جم چنین تفکری در تولید برنامه رخنه نمی‌کند؟ وی در پاسخ به تفاوت دو مدیوم سینما و تلویزیون اشاره کرد و گفت: هر برنامه تلویزیونی باید همزمان دو خصیصه جذابیت و کیفیت را دارا باشد.
در جشنواره‌های قبلی جای چنین بخشی در جشنواره خالی بود زیرا به جشنواره تلویزیون به عنوان کاری تخصصی نگاه می شد به همین سبب برنامه های جایگزینی برای این کمبود تولید شد. به عنوان مثال «سین مثل سریال». در این برنامه ها انتخاب برنامه موفق برعهده بینندگان بود. از این برنامه استقبال زیادی شد و مورد توجه قرار گرفت.

انتهای پیام/

Go to TOP