عوامل کلیدی در رشد ارزش برندهای برتر

رتبه بندی برندهای برتر جهان هرساله توسط شرکت بریتانیایی WPP منتشر می شود و این شرکت از طریق زیر مجموعه خودش BrandZ Reports برندهای برتر جهان را بر اساس عملکرد مالی و رضایت مصرف کنندگان مورد بررسی قرار می دهد.

هنرما_ رتبه بندی برندهای برتر جهان هرساله توسط شرکت بریتانیایی WPP منتشر می شود و این شرکت از طریق زیر مجموعه خودش BrandZ Reports برندهای برتر جهان را بر اساس عملکرد مالی و رضایت مصرف کنندگان مورد بررسی قرار می دهد.
در مجموع ارزش ۱۰۰ برند برتر جهان, طی سال گذشته در حدود ۸ درصد بیشتر شده است.
در این مقطع زمانی شرکت های جوان گوی سبقت را از شرکت های سن و سال دار ربودند, به طوریکه متوسط سن ۱۰ برند برتر جهان از سال ۲۰۰۶ تا حالا به نصف رسیده است.
ارزش کنونی برندهای برتر جهان در حدود ۳/۶ تریلیون دلار آمریکا(USD)یعنی بیشتر از GDP آلمان است.
دو عامل اصلی باعث افزایش رشد برندهای بزرگ جهان می باشد.
اولین عامل سرمایه برندهای تک(TEC)است. پنج برند برتر دنیا یعنی گوگل(GOOGLE), اپل(APPLE), مایکروسافت(MICROSOFT), فیس بوک(FACEBOOK)و آمازون(AMAZON)همه برندهای حوزه تکنولوژی(Technology)هستند.
به طور میانگین ارزش برندهای حوزه تک(TEC)در حدود ۱۶ درصد رشد داشته در حالی که برندهای دیگر در حدود ۴ درصد رشد کرده اند.
عامل دوم بازگشت برندهای قدیمی تر مانند آدیداس(ADIDAS)به جرگه پر ارزش ترین ها است و این به معنی بازگشت محبوبیت این برند در میان جوانان و متولدین هزاره دوم است.
پنج برند برتر جهان تماما در حوزه تکنولوژی(Technology)فعال هستند.
گوگل(GOOGLE)ارزشمندترین برند جهان است که ارزش آن در حدود ۲۴۵/۵۸۱ میلیارد دلار می باشد.
اپل(APPLE)تنها با چند میلیارد دلار فاصله با ارزشی در حدود ۲۳۴/۶۷۱ میلیارد دلار در جایگاه دوم جهان قرار میگیرد و مایکروسافت(MICROSOFT)با ۱۸ درصد افزایش در ارزش نسبت به سال گذشته با ۱۴۳/۲۲۲ میلیارد دلار در جایگاه سومین برند با ارزش جهان جای دارد.
ارزش آمازون(AMAZON)در سال گذشته در حدود ۴۰ میلیارد دلار بیشتر شده و بدین ترتیب این شرکت توانسته است با ارزشی در حدود ۱۳۹/۲۸۶ میلیارد دلار فیسبوک(FACEBOOK)را در رقابت پشت سر گذاشته و جایگاه چهارمین برند را از آن خود کند.
رتبه پنجم مربوط به فیسبوک(FACEBOOK)است.
ارزش فیسبوک(FACEBOOK)در حدود ۱۲۹/۸ میلیارد دلار می باشد که نسبت به سال ۲۰۱۵ تغییر چندانی نکرده است.
تمامی این برندها ویژگی های مشترکی دارند که باعث موفقیت آن ها شده است و چند اقدام کلیدی موفقیت برندهای برتر را رقم زده است.
اول اینکه آنها باید به طور مداوم در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند و محصولات و خدمات جدید ارائه کنند و روش های خلاقانه به کار کیرند.
دوم اینکه برندهای برتر باید اهداف بزرگتری همچون کمک به مردم جهان داشته باشند.
این رویکرد نه تنها انگیزه مصرف کنندگان را بالا می برد بلکه کارکنان این شرکت ها را نیز تشویق می کند.
سوم اینکه برندهای برتر باید با عرضه محصولات و خدمات عالی به مشتریان, باید همیشه آن ها را راضی نگه دارند.
و در آخر هم آن ها باید رابطه احساسی با مشتری هایشان برقرار کنند.
در حقیقت مشتریان باید احساس کنند که این برندها جزوی از زندگی آن ها شده است.
طی یکسال گذشته ارزش برندها در صنایع خاص تغییرات متفاوتی را تجربه کرده اند.
برندهای بازار خرده فروشی با ۱۴ درصد رشد بیشترین افزایش در ارزش را داشته اند.
برندهای حوزه تکنولوژی با اختلافی کم و با ۱۳ درصد افزایش در ارزش در جایگاه دوم قرار می گیرند.
برندهای فست فود با ۷ درصد افزایش در ارزش در جایگاه سوم و پس از آن برندهای حوزه مخابرات با ۶ درصد افزایش در ارزش در رتبه چهارم قرار گرفتند.
جالب آن که برندهای صنعت نوشابه سازی با ۵ درصد افزایش, پنجمین رشد بالا در ارزش را در سال گذشته میلادی داشته اند و جالب تر از آن قرار گرفتن برندهای حوزه انرژی در این رتبه بندی با ۵ درصد افزایش در ارزش بعد از صنعت نوشابه سازی است.
می دانیم که به وجود آوردن یک برند قوی خیلی مهم است چرا که برای بالا بردن قیمت محصولات و خدمات بسیار مفید است.
برای سرمایه گذاران در بازار سهام سود حاصل از سرمایه گذاری در برندهای برتر بسیار بیشتر از سایر برندها است.
به طور مثال اگر شخصی ۱۰۰ دلار در شاخص SMP500 سرمایه گذاری کرده باشد در طول ۱۲ سال گذشته تنها ۷۹ درصد سود کرده و اگر همین شخص در شاخص MSCI سرمایه گذاری کرده باشد ۳۴ درصد سود برده است در حالی که سود سرمایه گذاری در برندهای برتر چیزی در حدود ۴۹ برابر بیشتر از سود سرمایه گذاری در SMP500 و ۴ برابر بیشتر از سود سرمایه گذاری در مورگان استنلی(Morgan Stanley)بوده است.
امروزه همگان به دلایل اهمیت بالا بودن ارزش برندها پی برده اند.
برندها امروزه روانشناسی و علم را به خدمت گرفته و گاها خدمات و محصولاتشان عمر بالاتری از خود محصولات در اذهان مصرف کنندگان دارند.
برندها ارزشمند هستند و به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها ارزش برند خود را در ترازنامه تجاری خود لحاظ میکنند.

احمدرضا دلیران فیروز-مشاور برنامه ریزی دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان

Go to TOP