تلویزیون چه کرد؛

نقدی بر برنامه های نوروز ۹۷

شاید بتوان گفت صدا و سیما، ویترین برنامه های سرگرمی در ایام نوروز هر سال است.

سید رسول زهرائی: صدا و سیما هر ساله با تدارک برنامه های متنوع از چند ماه قبل که کار تولید سریال ها و آماده سازی فیلم ها را آغاز می کند مخاطبان را به خود جلب می کند؛ اما قطع به یقین جدای از همه این زحمات، نقدهای جدی به روال پخش این برنامه‌ها وارد است؛ به نحوی که در بین مردم سیمای تبلیغاتی به وجهه فرهنگی صدا و سیما می چربد.
از برنامه های سال تحویل و بعد از آن که خوانندگان و بازیگران پای ثابت سیما بودند؛ هر ساعتی هر شبکه را می دیدی صرفا هنرمندان بودند که از زندگی خودشان می گفتند، تا خواننده های سفارش شده و تشویق های تصنعی حاضران در برنامه های زنده! مجری هم دائما درباره برنامه های دیگر آنها تبلیغ می کند.
این آش به قدری شور بود که یکی از خوانندگان زیرزمینی، زبان به انتقاد گشود و از دریافت مبالغ میلیونی از هنرمندان توسط رسانه ملی برای حضور چند دقیقه ای آنها در برنامه های سیما پرده برداشت که اگر به این شبهه پاسخی داده نشود قطعا می‌تواند باعث ریزش مخاطب در برنامه های آتی سیما شود.
اما گل سرسبد برنامه های نوروز را می توان در رده اول سریال «پایتخت» برشمرد؛ چرا که به خوبی توانسته است با بومی‌سازی زندگی روزمره مردم جای خود را در سبد فرهنگی آنها باز کند؛ در حالی که خرده گیرانی وجود دارند که تولید آن را به مسائل سیاسی نسبت می دهند در حالی که غافل اند از اینکه این مجموعه حرف دل مردم را می زند.
پایتخت پنج، به درستی توانسته درد مردم را نشان دهد. می گوید از مشکلات مردم و می گوید از خوشی هایشان! در این میان، تکه‌های سیاسی اش را هم می اندازد.
از کلاه قرمزی می توان به عنوان برنامه موفق بعدی یاد کرد. کلاه قرمزی که در برهه ای با مشکلاتی روبرو بود؛ امسال هم جای خود را بین مخاطبانش باز کرد.
اما سریالی که علیرغم هزینه هایش نتوانست بار محتوایی خاصی به مخاطب دهد «دیوار به دیوار» است. سریالی با محتوای سخیف که لایه هایی از عشق های مثلثی و مربعی را در خود داشت و جا دارد دقت نظر مسئولان در این زمینه ها بیشتر شود.

انتهای پیام/

Go to TOP