خانه تعزیه جوی آباد در شور و هیاهو؛

تعزیه ایران، بی نظیر است

صدای شور و هیاهوی مردم می پیچد وسط بیت الزهراء آنها از سر شب آمده اند در این مکان با صحنه های کربلا را با هنرنمایی عوامل تعزیه به تماشا بنشینند. مجلس تعزیه و شبیه‌خوانی بیت الزهرا(س)، بزرگترین رویداد مذهبی هنری است که هر سال در اربعین با حضور حداکثری مردم استان اصفهان در منطقه جوی آباد برگزار می‌شود.

به گزارش هنرما، گروه تعزیه آماده اند تا در شب اربعین صحنه های کربلا را به تصویر بکشند. عوامل تعزیه با لباس هایی زیبا و شایسته وارد میدان می شوند تا شور مردم را دو چندان کنند. حضرت عباس علیه السلام که به میدان می آید غوغای مردم بیشتر می شود و حالا تعزیه خوان می ایستد در بلندترین مکان بیت الزهراء و روضه عباس را می خواند.
تعزیه به معنای متعارف، نمایشی است که در آن واقعه کربلا به دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند، نشان داده می‌شود. نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی-شیعی، بیشتر درباره کشته‌شدن حضرت امام حسین (ع) و مصائب اهل بیت(ع) است. واژه تعزیه یا تعزیت در ریشه به معنای توصیه به صبر کردن، خرسندی دادن و پرسش از بازماندگانِ درگذشتگان و در برخی مناطق ایران مانند خراسان به معنای مجلس ترحیم است.

آیین تعزیه خوانی یا شبیه خوانی نیز نوعی نمایش مذهبی سنتی-ایرانی است. در تعزیه خوانی، هنروران نقش افراد حاضر در واقعه عاشورا را به ترتیت اجرا می‌کنند.

این مراسم امسال نیز با حضور حداکثری مردم از سراسر استان اصفهان برگزار شد و با وجود سرمای هوا هر لحظه بر تعداد جمعیت افزوده می‌شد. مجلس تعزیه بیت الزهرا (س) امسال دهمین سال مراسم تعزیه را در جوی آباد برگزار کرد.

قدمت ۱۰ ساله مجلس تعزیه بیت الزهرا(س)

دبیر اجرایی مجالس تعزیه هیات بیت الزهرا (س) در حاشیه اجرای مراسم تعزیه گفت: مجلس تعزیه و شبیه‌خوانی بیت الزهرا، بزرگ‌ترین رویداد مذهبی هنری در عرصه شبیه‌خوانی است که منطقه جوی‌آباد اصفهان برگزار می‌شود.

محمد محمدی با اشاره به قدمت این مجلس تعزیه، اظهار داشت: ۱۰ سال از برگزاری مجلس تعزیه در این مکان می‌گذرد. هر ساله در ماه صفر، دوازده شب تعزیه و شبیه‌خوانی در جوی‌آباد، اجرا می‌شود که شب آخر آن با شب اربعین مصادف است.

وی با بیان اینکه پیشکسوتان و ذاکران اهل بیت از استان‌های دیگر در این دوازده شب حضور دارند، گفت: تعزیه‌خوانانی از استان‌های اصفهان، قم، مرکزی، تهران، البرز و قزوین در این مدت، اجرا دارند.

دبیر اجرایی مجالس تعزیه هیات بیت الزهرا ادامه داد: در این مجالس تعزیه و شبیه‌خوانی بیش از ۱۵۰ مجلس مطابق با نسخ قدیمی اجرا و امانت داری می‌شود. اصل امانت‌داری در نسخ رعایت می‌شود و از همان ابتدای شروع به کار مجالس بیت الزهرا تا کنون بر امانت‌داری و کمک گرفتن از کارشناسان مذهبی تاکید شده است.

وی با اشاره به رتبه بسیار خوب اصفهان در اجرای تعزیه اظهار داشت: اساتید شهرهای دیگر مانند تهران و قزوین در حوزه شبیه‌خوانی از نظر علمی با تجربه هستند و ما هر ساله برای برگزاری این مجالس از پیشکسوتان این عرصه دعوت می‌کنیم.

محمدی افزود: این مجالس با دغدغه پشتوانه‌سازی برای تعزیه کشور راه‌اندازی شده، چرا که بزرگان این هنر آیینی رفته رفته به فراموشی سپرده می‌شوند و در سال‌های اخیر این هنر مذهبی دینی با افول مواجه شده است. تعزیه‌خوانان و شبیه خوانان، اغلب چند حادثه تاریخی و چند شخصیت را به روایت تصویر می‌کشانند در حالیکه وقایع و شخصیت‌ها در هنر تعزیه و شبیه‌خوانی از این موضوعات بیشتر است.

وی با اشاره به هدف برگزاری مجالس تعزیه گفت: احیای هنر ملی مذهبی بزرگ‌ترین هدف است و ابیشتر ذاکران این رسته وارد مرحله پیری شده‌اند که بعد از وفات آنان، دانش و تجربه و هنر آنان منسوخ می‌شود؛ بنابراین اگر هنگامی که جوانان خواستند فعالیتی در این زمینه داشته باشند باید از سبقه این هنر ملی مذهبی آگاهی داشته باشند و هنر تعزیه به فراموشی سپرده نشود.

رئیس انجمن تعزیه استان اصفهان نیز پیرامون مراسم تعزیه جوی اباد اصفهان و با اشاره به سابقه خانوادگی‌اش در تعزیه گفت: ما ۴ برادر بودیم که از کودکی در دامن پدر که پایه‌گزار تعزیه نوین در اصفهان بود، بزرگ شدیم.

حسینعلی مومن زاده افزود: یکی از برادرهایم شهید شد ولی آن دو برادر دیگرم در زمینه اجرای تعزیه، کار می‌کنند؛ برادر کوچک‌ترم آقا محسن که صدای خوبی دارد، یکی از تعزیه خوانان صاحب سبک اصفهان است.

وی با بیان اینکه پدرش از سال ۴۲ از تعزیه‌خوانان درجه یک ایران برای برگزاری تعزیه دعوت کرد، گفت: پدرم با دعوت آنها و برگزاری مجلس تعزیه در خولنجان کاری کرد که، تعزیه به جز در ایران، در فرانسه و کشورهای اروپایی نیز صدا کند.

رئیس انجمن تعزیه استان اصفهان ادامه داد: این کار پدرم باعث شد که همه بفهمند تعزیه به صورت علمی هم می‌تواند برگزار شود، و به همه نشان داد که لباس و موسیقی در تعزیه می‌تواند در کنار اصول دیگر به عظمت تعزیه بیفزاید.

وی تصریح کرد: مرحوم پدر بعد از اجرای تعزیه در جشن هنر که در شیراز با آقای پرویز صیاد برگزار شد، با اساتید بزرگ تعزیه ایران آشنا شد و از آنها دعوت کرد هر سال روز جمعه بعد از عید فطر در خولنجان تعزیه ۷۲ تن برگزار ‌کنند.

رئیس انجمن تعزیه استان اصفهان افزود: همه مردم می‌دانستند که در این تاریخ یک تعزیه خوب برگزار می‌شود و از همه جا برای دیدن تعزیه به خولنجان می‌آمدند. تعزیه از صبح با ورود حر به کربلا آغاز و با شهادت حضرت قاسم، دو طفلان زینب، علی اصغر و.. ادامه و با شهادت امام حسین در شب به پایان می‌رسید.

مومن‌زاده با بیان اینکه منزل پدری، پایگاه تعزیه استان اصفهان بود، گفت: پدر از بزرگان تعزیه دعوت می‌کرد تا در منزل جلسات ماهانه داشته باشند و با یکدیگر تبادل نظر و اطلاعات کنند.

رئیس انجمن تعزیه استان و مسئول شورای سیاست‌گزاری تعزیه با اشاره به جایگاه تعزیه اصفهان در ایران، اظهار داشت: تعزیه اصفهان با هیچ کجای ایران قابل مقایسه نیست.

وی افزود: هر کجای ایران تعزیه خاص خودشان را دارند و به عنوان مثال، ترک‌ها، عرب‌ها و … با زبان و فرهنگ خودشان تعزیه اجرا می‌کنند و آواها نمود دارد. در استان‌های دیگر فقط در ایام عزاداری تعزیه اجرا می‌شود ولی در اصفهان در تمام ایام سال تعزیه بدون انقطاع اجرا می‌شود.

مومن‌زاده خاطرنشان کرد: ما روی مجوزهای تعزیه نظارت داریم و تعداد مجوزهای صادر شده در سال با کل کشور قابل مقایسه نیست.

رئیس انجمن تعزیه استان اصفهان ادامه داد: ۴۵۰ گروه تعزیه‌خوانی در استان اصفهان شناسایی و ثبت شده‌اند که هر گروه متشکل از ۱۰ تا ۳۰ نفر است.

وی با بیان اینکه سبک‌های مختلف تعزیه در استان اصفهان وجود دارد، گفت: قومیت‌های مختلفی در اصفهان از جمله بختیاری، قشقایی، عرب‌های جرقویه، قوم گرجی در فریدون‌شهر و… وجود دارند که هر کدام سبک مخصوص خودشان را دارند.

مومن‌زاده افزود: تعزیه، هنری است که تبدیل به آیین شده و دارای دو ریل اعتقادی و هنری است و باید از این هنر، نگهداری و به نسل‌های بعد سپرده شود.

انتهای پیام/

Go to TOP